Bevægelse i historie

Bevægelse i historieundervisningen? Ja, det skal man så også, men hvordan? Nedenfor er givet nogle gode forslag til aktiviteter, hvor bevægelse er omdrejningspunktet. 

Idrætslæreren bliver misundelig, men lad ham da bare låne Historie-Stratego. Spillet er tiltænkt 5.-6. klasse, men kan sagtens spille af andre klassetrin. 

Historie-Stratego

Hvad har Kejser Augustus, Tutankhamon, Solvognen, Margrete den 1., Harald Blåtand og Absalon mon tilfælles? De er alle kanonpunkter, men. Hvad får man hvis man tilsætter rensdyrjægere , Egtvedpigen, Tollundmanden og kejsermorderen Brutus? Sidst, men ikke mindst, krydret med guden Vulcanus og vulkanen Vesuv. Forvirret?

Alle disse indgår i det Historie-Stratego-spil, hvortil lærerarket findes her. Spillet består af tre dele. I den indledende fase, arbejder eleverne med de forskellige roller der findes i spillet. Disse arbejdsark findes her. Når eleverne har fået en forståelse for, hvem de forskellige roller er, starter anden fase. Her er eleverne aktive - enten i skolegården, idrætshalen eller skoven -og eleverne tildeles rollekort også går den vilde jagt ellers. Spillet vindes når modstanderens Solvogn er fundet.  Tredje fase er beskrevet i lærerarket, så find lamineringsmaskinen og løbeskoene frem og gør klar til nogle aktive historietimer. 

Hvor er skolen? Børn i landsbyen Lendum har tilsyneladende ikke gået i skole. Kan det virkelig passe? 

Ud med historien!

Som overskriften antyder skal vi ud med historien! Vi skal bl.a. se nærmere på vores lokalområdet anno 1954. Her blev hele landet luftfotograferet og disse kort er nu integreret i Kraks kort. Opgaven  består af to dele. Først skal der ses på forskellige historiske monumenter - og kan disse blive for gamle? Herefter skal eleverne have styr på mobilen og bevæge sig mellem nutid og 1954. Lyder det forvirrende? I så fald kig nærmere på dette lille lærerark

Opgaven er i øvrigt tiltænkt 7.-9. klasse, men kan let tilpasses grundskolens elever på mellemtrinet.    

Hvordan er det nu lige? Kom Egtvedpigen før eller efter Kejser Augustus? Det havde mine nye elever, overraskende, godt styr på. De må have haft en god lærer sidste år... 

Kuk i kronologien

”Kuk i kronologien” er tænkt som en anderledes bevægelsesaktivitet i historietimerne. Øvelsen er beregnet til 4.-5. klasse. Udgangspunktet er kompetenceområdet ”Kronologi og sammenhængsforståelse”, og det er elevernes opgave – i fællesskab – at få placeret sig i den korrekte kronologiske rækkefølge. Hvordan dette helt præcis  skal forstås kan  læses på  lærerarket eller ses i denne korte instruktionsvideo.  De 15 "par-brikker" kan downloades lige her.  

Aktiviteten er tiltænkt 3.-4. klassetrin, hvor man typisk arbejder med jægerstenalderen. Den kan dog sagtens bruges på senere klassetrin. 

Jægerne kommer!

Hvad har tennisbolde med rensdyrjægerne at gøre? Kan man lege sig til en forståelse for de første danskeres levevilkår? Dette kan lyde som det rene vrøvl, men der er faktisk en mening med galskaben! I denne opgave skal eleverne skiftes til at være rensdyr og jægere. Først skal der dog læses en lille elevtekst, men derefter går turen ud i skolegården. Tilbage er blot at ønske god jagt.

Denne aktivitet kan også benyttes sammen med "Rensdyrsjægerne".  Husk at der til denne opgave også er et lille lærerark