Jellingstenen

I Jelling rejste Kong Harald Blåtand en 2,5 meter høje runesten omkring 970. Her har den stået siden og fortæller med sine runer, at den er rejst til minde for forældrene Gorm den Gamle og Thyra. Desuden fremhæver Harald, at han ”vandt sig Danmark al og Norge og gjorde danerne kristne”. Selve den store sten er tresidet. Den ene side består af runetekst, den anden side domineres af et stor løvelignede væsen, mens den tredje side har den korsfæstede sejrende Kristus afbildet. 

Men. Vikingetiden er meget mere end en sted eller to i Jelling. Perioden har i mange år været brugt til fx at sælge leverpostej og hjelme med horn til turister, hvilket er eksempel på, hvordan vi bruger historien. Desuden optræder tiden ofte i tv-serier og på film, hvor den historiske vinkel ikke altid er i højsædet. Derfor bør et arbejde om dette kanonpunkt bredes ud, så der også arbejdes med fx. myter, vikingetidens symbolske betydning i for- og nutid og historiske spor i ind- og udland.  

Den 8. juni 793 startede vikingetiden! I hvert fald ifølge denne opgave

Angrebet på Lindisfarne

Vikingetiden er noget af det mest danske der findes. Dog starter denne tid på en lille ø, tæt på den engelske kyst. I denne opgave skal eleverne arbejde med forskellige kilders beskrivelse af vikingernes  angreb på klostret på Lindisfarne. Desuden  skal eleverne dels se andre elevers tegninger af hvad der skete denne juni-dag, og naturligvis selv producere kilder - måske ved hjælp af AI? 

I lærervejledning er forskellige relevante links og ideer til andre aktiviteter. Bl.a. kan der lyttes til heavyrock, også har englænderne altså en ganske underholdende humor... 

Var vikingerne virkelig så høje og store? Det undersøges i opgaven

2024-01-26 13.55.33.mov

Hvis jeres kopimaskine er lidt smart, kan der laves et fint, lille hæfte ud af de otte siders elevtekst. 

Var vikingerne svenske bønder - og brugte de AI?

Hvad har en svensk souvenirbutik, en arabisk købmand, en leverpostej og en omgang kunstig intelligens med hinanden at gøre? Hele herligheden er med i denne otte siders opgave. Her kan mellemtrinets elever blive klogere på hvad en viking er, og opdage at vikingerne også kom fra Sverige. 

Som en lidt anderledes aktivitet skal eleverne ud fra en historisk kilder skabe deres egen viking. Billedet af den tatoverede viking er skabt ved hjælp af kunstig intelligens, men så vikingerne virkelig sådan ud?

Sidst, men ikke mindst, skal eleverne kigge på historiebrug.  Vikingerne spiller åbenbart lotto, skriver med blyanter og bor på spa-hotel. Hvis du synes dette lyder indviklet og rodet kan du med fordel se lærervejledningen. I den finder du også links til bl.a. et par reklamefilm, hvor vikingerne både bruger cykelhjelm og sælger chips.