Dilemmaspillene om Grønnedal

Selvom skomagere bør holde sig til deres læst har Historiefidusen rodet sig ud i andre projektet, som ikke har nogen form for historiefaglig vinkel. Sammen med min gode ven, Brian Ravnborg, har vi skabt Grønnedal. Her står dilemmaerne i kø! Dette har udmøntet sig i - indtil videre - fire dilemmarollespil indenfor natur- og samfundsfag. Spillene er udviklet til Hjørring Kommune, men læs mere om spillene nedenfor og del dem med dine natur- og samfundsfagskollegaer.

"Dit, mit eller vores regnvand" er udarbejdet til Naturmødet 2022 i Hirtshals, men kan spilles når og hvor som helst.

Dit, mit eller vores regnvand?

Den globale opvarmning er også kommet til Grønnedal. De sidste par år har skybrud medført store oversvømmelser i midtbyen, hvilket har kostet de erhvervsdrivende og ikke mindst GF (Grønnedal Forsikringsselskab) mange penge. Noget skal der gøres - men hvad? En oplagt idé er, at lave et vandreservoir i den nordlige del af byen, men her ligger Grønnedal IFs fodboldbaner? Spillet kan frit downloades og kan bruges i natur- og samfundsfagsundervisningen i de ældste klassetrin i grundskolen.

Skal der bygges et nyt fodboldstadion eller plejehjem? Skal skoleeleverne have computere eller skal pengene bruges til at få nye virksomheder til kommunen? Dilemmaerne er mange og pengene få...

Dine, mine eller vores penge?

Økonomi er et af kompetenceområderne i samfundsfag.
I dette dilemmaspil skal eleverne forsøge at nå til enighed om budgettet for det kommende år i Grønnedal Kommune. Men. Udfordringerne er mange for skal der tages hensyn demente, laves kystsikring eller hvad med en ny svømmehal? Spillet kan downloades her. Desuden kan dette bilag også være nyttigt, hvis budgettet skal på plads.

De to første spil

I 2017 udkom det første dilemmarollespil om Grønnedal. Dengang var det vandløbet og området omkring Grønnedammen og ikke mindst Grønnedal Å, som gav stor debat. Spillet, "Dit, mit eller vores vandløb", er stadig aktuelt til naturfagsundervisning og lærervejledningen klæder både lærer og elever klar til spillet.

Året efter blev der spottet hvaler ud for Frydenstrand. Disse hvaler var en potentiel katastrofe for de lokale fiskere, men en gylden mulighed for hvalsafari - så hvad skal der gøres? Også "Din, min eller vores hval?" kan bruges i natur-og samfundsfag og give eleverne en indsigt i de dilemmaer der også findes i naturen.