Ophævelsen af slavehandel

Den danske konge forbød slavehandelen på De Danskvestindiske Øer i 1792 med virkning fra 1803. Slaveriet kunne dog fortsætte mange år efter og blev først ophævet i 1848. Ved at arbejde med slavehandelen og begrundelserne for dens ophævelse kan give elevere mulighed for at beskæftige sig med menneskesyn samt en forståelse for, hvorfor og hvordan det har ændret sig. 

I 1987 blev brætspillet "Fuldrigger" årets familiespil. Heri kunne man bl.a. købe og sælge slaver. Et sådan spil var næppe blevet udgivet i dag...

Skal vi spille historie?

Hvis du har mod på en anderledes og innovativ tilgang til historieundervisningen er opgaven "Skal vi spille historie?" et godt bud. Eleverne skal beskrive deres eget historiske brætspil. Til dette får de inspiration fra bl.a. spillet "Fuldrigger", hvor slavehandel var en indbringende forretning. Jeg vil råde dig til, at læse lærerarket idet der her er beskrevet hvilke faglige mål der findes i opgaven, ligesom der er en række relevante links. Fx kan du se YouTube-klip fra engelske Bristol, hvor statuen af en slavehandler rives ned og smides i vandet!

Grafisk facilitering som kulturteknik. 

Skal vi sige undskyld?

Slavetiden er til debat i dilemmarollespillet Skal vi sige undskyld? - vores sorte samvittighed. Spillet tager udgangspunkt i tv-udsendelsen  "Danmarks tabte paradis – De Vestindiske Øer" som kan ses på mitCFU. Når udsendelsen er set, skal eleverne spille forskellige roller, bl.a. den danske statsminister, udenrigsministeren fra Ghana og efterkommer af slavere på de tidligere danske øer. Fælles er, at der skal arbejdes med grafisk facilitering - så find farverne frem og find ud af, om der skal siges undskyld eller ej.