Vikartimen

Opgaverne nedenfor er primært tænkt som den hurtige brandslukning for vikaren. De kan bruges på tværs af klassetrin og kan afsluttes i løbet af en historietime eller to. Kort sagt - den hurtige, forberedelsesfrie ildslukker. 

Kan det virkelig passe, at "Sorte Peter" var en købmand fra København og en sul er en særlig økse, som bønderne i gamle dage brugte til at aflive ænder?  

Julefup eller fakta

Så er det jul igen! Mon ikke mange bruges klasses tid eller måske ligefrem en historie-time "på noget sjovt"? I så fald kan der ligeså godt læres noget. I "Julefup eller fakta" skal den rigtige betydning af bl.a. julestue og julemaj gættes. Desuden kan julens salmer også undersøges, for hvad hulen er det merino, som vi synger om i "Højt fra træets grønne top"? Som altid findes, heldigvis, et lærerark med både rigtige svar, uddybende oplysninger og links til "Jul i Angora". 

Mon ikke det er første gang at Greta Thunberg, Donald Trump og Colombus optræder i samme opgave? 

Hvem er det?

Hvilken historisk person var det nu der sjældent spiste kød eller drak alkohol - og hvem var det der blev fundet i Nebelgaard Mose? Bare rolig. Der er flere oplysninger, så du og dine elever kan gætte de i alt 12 forskellige historiske personer. Kortene og lærerarket er klar til download også er den historietime planlagt. 

Otte historiske genstande og fund er udgangspunktet i denne opgave. Den kan med fordel bruges som vikarmateriale eller som en anderledes evaluering af de første års historieundervisning. Tidsforbruget er et par lektier.

Er Historiefidusen blevet en betalingsside!? 

Nej, også en lille bitte smule ja. Sagen er den, at jeg har købt rettigheder til forskellige fotos og illustrationer. Disse skal bruges til forskellige opgaver, som løbende kommer ind på siden, men. For at få råd til disse har jeg valgt, at enkelte opgaver kun kan tilgås mod betaling. Derfor findes opgaven "Rod på Museet" kun på www.bubbleminds.dk.

Opgaven er tiltænkt som vikarmateriale til 4.-6. klassetrin.

Den er helt gal på museet! Da du gik hjem i går, var alt normalt, pænt og rent, men! I løbet af natten har nogen holdt en fest – og fuldstændig glemt at ryde op! Alt står forkert! Tollund-manden er blevet flyttet ind i Middelalder-udstillingen, Solvognen står i Stenalderen – kort sagt: Det hele er noget l…. Der skal styr på det, inden museet åbner om et par timer…

Sådan lyder scenariet for eleverne, som nu skal få styr på historien og museet. Heldigvis er der til opgaven også en lille lærervejledning med facitliste og links. Du kan læse mere og/eller købe den på:

https://www.bubbleminds.dk/produkt/rod-paa-museet/ 

Fulling er blot et af ordene eleverne skal gætte betydningen af, men er det en søsyg sømand, en nordjysk egnsret eller noget helt tredje?

Fup eller fakta

Kan du huske DR-monopolet velmagtsdage? Her var quizzen "Fup eller Fakta" en elsket udsendelse. Et gammelt ords betydning skulle gættes og ud fra tre forklaringer, hvor to af disse var det rene fup.  I denne opgave skal eleverne prøve kræfter med ord som fulling, mare og ikke mindst Frøken Klokken. Opgaven er tiltænkt mellemtrinet, men kan sagtens tilpasses de ældste klasser. På lærerarket findes forskellige links til bl.a. tv-klip, som også kan bruges i forbindelse med denne (vikar)opgave.  

Bumper er et af de seks gamle ord, som eleverne skal forsøge at gætte - med ved du egentlig selv hvad det er? 

Mere Fup eller fakta

Vi har prøvet det før. Fup eller fakta. Tre forklaringer på gamle ord - en fakta-forklaring og to rene fakenews. Denne gang er det seks gamle ord som skal gættes. Ligesom sidste gang (se lidt længere nede her på siden) findes et  lærerark med dertilhørende facitliste. Selve beskrivelserne af ordene findes lige her - også er det ikke engang fup...  

De tre kryds og tværs’er er tiltænkt til brug i slutningen af 4.- 6.- og 9. klasse, eller hvis vikarpanikken har bredt sig! 

Kryds og tværs til alle klassetrin. 

Hvilken ugedag er opkaldt efter Odin? Hvad hed det skib hvor Christian d. 4. mistede sit øje, og hvad er i grunden efternavnet på den første mand i rummet? Disse spørgsmål og mange flere skal man have styr på, men heldigvis fordeler spørgsmålene sig på tre forskellige kryds og tværs'er som kan ses lige her. Til de tre opgaver er også facitliste, hvis man lige har misset at af spørgsmålene. Ellers findes supplerende forslag til aktiviteter i forbindelse med de tre kryds og tværs'er på lærerarket.

PS: Der er hjælp i form af en QR-kode med link til et nyhedsklip hvor den første mand i rummet præsenteres. 

Den sidste diskette blev blev produceret af Sony i 2011, så mon dine elever nogensinde har set sådan en tingest? 

Hva' f..... er det?

"Dengang da jeg var lille" sang Kim Larsen engang. Samme sætning har mange forældre igennem tiden nok startet med i foredrag til egne og andres børn. Opgaven her handler netop om den tid, hvor børnenes forældre var unge, for hvad blev de mærkelige forhistoriske ting som walkman, telefonbøger m.fl. dog brugt til?

Det er oplagt at lave nutidige perspektiveringer til hvilke genstande man nu bruger, ligesom fremtidsbrillerne skal på i opgavens sidste spørgsmål. Opgaven er tiltænkt 3.-6. klasse, men kan bruges af alle. Man kan evt. vise disse unge fyres  forsøg på at gætte hvad sådan en diskette blev brugt til. 

Tvis Vandmølle er udgangspunktet for arbejdet med og samtale om store opfindelser. Find opgaven her

Det var smart...

Efter en kort beskrivelse af hvor smart en vandmølle var, skal eleverne på jagt efter oplysninger om fem forskellige "gamle" opfindelser. Herefter skal der laves både en nutid- og fremtids top-5 over opfindelser. På den måde arbejdes der  med for-nu- og fremtid.  Opgaven kan downloades lige her.  Opgaven kan bruges af alle klassetrin, men er særlig velegnet til 4.-6. klassetrin.