En god historie
En god historie kan altid bruge. Fælles for nedenstående historier er, at de handler om mennesker, som ikke altid finder plads til de typiske historiebøger eller fagportaler i skolen. Alligevel fortæller de en fascinerende historie - også om den tid de levede i. Fortællingerne kan fx. bruges som materiale til en kvalitetsvikartime eller som et supplement til et længerevarende undervisningsforløb.
I skrevne stund er der, udover nedenstående historier, planlægt historie om slaven Jan Leton fra Dansk Vestindien der endte sine dage i Skagen.
Clausholm Slot danner rammen om "Den store bagedyst". Fortællingen er tiltænkt 6.-9. klassetrin, men andre er også mere end velkomne til at læse med.
Anna Sophie Reventlow - fra bortførelse til bagedyst.
Anna Sophie Reventlows historie er nok mere tragisk end god. Hendes opvækst på Clausholm Slot var præget af en overbeskyttende mor, men så kom en konge forbi...
Den enevældige kong Frederik d. 4. faldt pladask for den unge skønhed, også selvom han allerede var gift. I historien kan du læse om deres store kærlighed, men også om både pestudbrud, storbrand i København og ikke mindst hvordan religionen også spillede en stor rolle i 1700-tallets Danmark. De sidste tre sider indeholder konkrete opgaver til historien og tiden omkring den. Her skal eleverne bl.a. sammenligne pestudbruddet i 1710/11 med deres egne oplevelser omkring Corona. På lærerarket er ideer til fx. tværfagligt samarbejde med kristendomskundskab.
BEMÆRK: Ved at scanne QR-koden på forsiden kan du og eleverne se en video, hvor teksten oplæses.
Ved at scanne forsidens QR-kode kan du få læst hele teksten op.
Aage Thomas Mariegaard - fra bondedreng til landsforræder
I vejkanten mellem Brønderslev og Aalborg står en mindesten. Her foregik der den 13. januar 1945 en frygtlig og brutal forbrydelse. En af gerningsmændene var en ung, 22-årige mand, som allerede havde mange dræb på samvittigheden. Den unge mand hed Aage Thomas Mariegaard og han er hovedpersonen i denne historie. Ud over at læse om ham, skal eleverne også se forskellige tv-udsendelse også skal de lave en bog! Ja, du læste rigtigt. Eleverne skal fremstille en bog - og den skal være god! Se hvad det hele drejer sig om her og husk endelig også at downloade lærervejledningen.
Asta Nielsen var stumfilmens helt store verdensstjerne. Hun spillede med i mere end 70 film.
Die Asta - Danmarks første verdensstjerne.
I Danmark findes omkring 2.500 statuer. Af dem er blot 28 kvinder. Hvorfor Asta Nielsen endnu ikke har fået sit eget monument er en gåde!
Selvom hun var født i ludfattige kår blev hun en landets første filmverdensstjerne. I mere end 20 år var der Die Asta - også alle de andre. I dette hæfte kan du og dine elever blive klog på hvem denne diva og superstjerne var. Desuden findes et par opgaver, hvor netop en statue til hende skal designes. Til hæftes findes også et lærerark med inspiration og baggrundsviden.
Hæftet kan inddrages som et supplement, når der skal arbejdes med Kvinders valgret for selvom Asta Nielsen aldrig udtalte sig om politik var hun en powerkvinde langt tid før dette begreb var opfundet.
I øvrigt... 7. marts 2024 udtalte kulturministeren, at han vil have flere kvindelige statuer (se pressemeddelelse ). En samtale i klassen kunne også handle om hvem det kunne være? Karen Volf, Nina Bang eller?
Gravsten findes stadig på kirkegården i Stenbjerg, men liget af Sabbath er opgravet.
Bernard Sabbath - den engelske amerikaner fra Stenbjerg.
2. Verdenskrig kostede millioner af soldater livet. Disse tabstal kan virke uvirkelige og svært for elever - og voksne - at forholde sig til. I et forsøg på at personificerer disse enorme tal fortælles historien om den amerikanske flyversoldat, Bernard Sabbath. Hans lig drev op på den nordvestjyske kyst i slutningen af september 1944. Men. Hvor skal et sådan lig begraves, når besættelsesmagten har magten? Læs den fascinerende fortælling, krydret med et par spændende opgaver, her. Til fortællingen er også et lærerark med supplerende viden og forslag til videre arbejde.
Giv et praj. Kender du en interessant historie om en person der burde få mere plads i historien? Skriv endelig til mig på historiefidusen@gmail.com hvis du kender én du synes jeg også bør kender.